About Me

Hej og velkommen til Mit Kage Eventyr Jeg hedder Susanne og jeg har fundet mig et helt nyt eventyr. Kager!! Det startede med at jeg ville lave nogle falske Cup Cakes. De skulle bare stå og pynte lidt. Tag et kig og efterlad gerne en kommentar, både ris og ros, det er det vi lærer af.....

Abut me

Hi and welcome to My Cake Fairytale. My name is Susanne and I have found me a whole new fairytale. Cakes!!It startet when I wantet to make some Fake Cupcakes. It was just for fun and to decorate my home.. Please take a look and take the time to post a comment, which is what we learn of…

Friday, November 4, 2011

Dobbelt chokolade cupcake med lys ganache




Cup Cake
6 æg
250 gr. sukker
250 gr. smør
1 – 2 tsk. vanilje ekstrakt
75 gr. mel
75 g. god kakao
¼ tsk. natron
50 – 100 gr. groft hakket god mørk chokolade


Fremgangsmåde
Smelt smørret. Rør æg, sukker, vanilje ekstrakt og smeltet smør sammen. Bland mel, kakao og natron og sigt det i dejen.
Dejen kommes i forme – det er en fordel, hvis man bruger muffinsbageplader, da du derved ikke risikerer, at de dels vælter og dels at de bager helt skævt op.
Drys den grofthakkede chokolade over hver muffins.
Bages ved 180 grader
Alm. størrelse skal bage i ca. 30 minutter
Mini størrelse skal bage i ca. 10 minutter
Jeg synes, at selve cupcaken vinder meget ved at have været en tur i fryseren. Den bliver mere svampet og fugtig af det.

Lys Ganache
250 – 300 gr. lys chokolade – jeg bruger ofte lys marabou, da jeg elsker den smag
½ l. piskefløde
3 – 4 blade husblas


Fremgangsmåde
Læg husblas i blød i koldt vand i 5 – 10 minutter. Hak chokoladen groft og kom den i en skål. Kom fløden i en gryde og varm den langsomt op. Når fløden er god varm, den skal ikke koge, tages husblassen op og vrides for vand. Kom husblassen i den varme fløde og rør rundt til den er opløst. Hæld fløden over chokoladen og lad den lige stå et lille øjeblik. Rør forsigtig rundt og når chokoladen er helt opløst, tildækkes massen ved, at du ligger husholdningsfilm helt ned til massen og op ad kanterne på skålen. Stilles på køl til dagen efter.
Dagen efter piskes ganachen. Rør først i bunden for at løsne den chokolade der er faldet til bunds. Pisk herefter ganachen. Pisk langsomt og forsigtigt, da den hurtigt kan komme til at gryne og så er den ikke til at redde igen. Når den har fået en lækker cremet konsistens, kommes ganachen i en sprøjtepose. Lige før servering sprøjtes ganachen på. Jeg har her brugt denne tyl. Wilton 1M. 
Hvis du starter indefra og ud, laver du en flot ”flad” rose. Starter du udefra og ind, laver du en flot topping a la denne her..

Pynt med glimmer, krymmel, kugler eller andet pynt..


NB! Ganachen er også fantastisk som fyld i en kage...








10 comments:

Tante Sød..og den sure øko-citron... said...

De både lyder lækkert og ser meget smukke ud. Dem får jeg bestemt lyst til at prøve. Og tak for god forklaring på hvordan du bruger tyllen. Hilsner Marianne

Camilla (Himmelske Kager) said...

Rigtig fine og flot pyntet.

valerie said...

Hi Suzanne
nice little cake with ganache
i try the recipie when i have time

Susanne said...

Hej Marianne.
Ja du må virkelig prøve dem en dag. De hitter her både hos børn og voksne. ;)

Hej Camilla
Tak skal du have ;)

Dear Valerie
Yes you must try them some day, they are SO god.

Kageeventyr said...

Uh, de ser farligt gode ud:) Skal bestemt prøves:) Kh

Sabrina said...

Uhm de ser gode ud... synes generelt du laver skønne ting.
jeg har nomineret dig til en blog award på www.hjemmebagt.blogspot.com håber du vil være med

Jenniffer said...

Your ganache recipe sounds delicious!

Mit kage Eventyr said...

Hej Lise... gør det, hvis du "tør" - de er næsten vanedannende...

Hej Sabina.. Tusind tak - både for de fine ord og indstillingen. Har ikke været "på" i et stykke tid, så har ikke set det, men tak skal du have ;)

Dear Jenniffer
Please try it.... it is very delicious... ;) And thank you for your respond.

Susanne

Det søde univers said...

Halløj. Uhhh det lyder lækkert, det må prøves. Hvis du skal lave mørk ganache bruer du så samme mænger chokolade. Mon egentlig ikke også den her ganache vil egen sig som fyld til en kage...

Susanne said...

Hej Søde univers..

Ja den er bare god. Jeg bruger den OFTE som fyld i kager. Den går godt sammen med bærmousser og tja, har ikke prøvet noget, hvor den ikke var god ;)

Jeg bruger lidt mindre chokolade, når jeg laver den med mørk chokolade. Omkring 150 - 200 gr. pr. ½ liter fløde. Men det er en smagsag..

Og en kage med "tykke" lagkagebunde, lagt sammen med henholdsvis mørk og lys ganache imellem bundene og overtrukket med marcipan, DET ER BARE GODT!!! ;)

Jeg lægger mørk nederst, da den er lidt stivere i det og bedre kan bære de næste lag.

Uhhmmm bliver nok nød til at bage imorgen....